..

Jom Tengok Sini.. ;)

Followers

Monday, June 28, 2010

Senyum Kambing Part 2


Al-Kisah 1

Suparman sedang menunggu keputusan SPMnya.Untuk mengisi masa lapang,dia mengambil upah memerah susu lembu di ladang ternak Pak Majid.Pada hai pertama bekerja,dia dbekalkan sebuah bangku kecil dan baldi sebelum memulakan tugas pertamanya.
Sejam kemudian Suparman kembali ke bangsal Pak Majid dengan baju lenjun dan kotor.Baldinya juga pecah manakaa bangku kecil hancur berkecai.

"Apa hal dengan kau ni Suparman?" tanya Pak Majid

"Memerah susu senang,tapi nak suruh lembu duduk di bangku kecil tu yang susyah!"beritahu Suparman dengan tegas.

Al-Kisah 2
Sewaktu rancak bersembang dikedai kopi bersama Ramu,Velu, dan Joe,Tong minta diri seketika untuk ke tandas.
Semaasa ketiadaannya ,Ramu,Velu, dan Joe bercerita tentang kejayaan anak masing-masing.

Ramu: Anak aku ada syarikat pengedar kereta sendiri.Baru-baru ini dia menghadiahkan kawan baiknya sebuah Perdana Baru.

Velu: Anak aku pun ape kurangnyer..usahawa terkenal dan punyai rangkaian syarikat yang besar.Dia juga amat pemurah dan pernah hadiahkan awan karibnya sebuah banglo di Putrajaya.

Joe: Anak aku seorang broker saham yang berjaya dan hadiahkan saham bernilai RM100,000 kepada kawan karibnya.

''Eh!Apa korang cerita ni?kata Tong yang tiba-tiba muncul dari belakang kedai.

Ramu: Tak ada ape..cuma cerita paal kejayaan anak lelaki kami.

Tong: Oooiii..Aku malu nak cerita pasal anak lelaki aku sebab dia nih gay.Tapi aku bangga sebab dia bijak.teman lelaki barunya hadiahkan dia Proton Perdana,teman lelaki kedua plak bagi banglo di Putrajaya dan teman lelaki ketiganya hadiahkannya saham RM100,000.




-->sumber senyum pisang

Thursday, June 24, 2010

Isu guru lebih tak timbul

Salam..


Untuk bakal guru aku hanya ingin berkongsi pendapat mengenai artikel ini..
Sumber dari Harian Metro
Oleh SYARIFAH DAYANA SYED BAKRI

KUALA LUMPUR: Isu lebihan guru untuk penempatan di sekolah serta graduan mengambil jurusan bukan mengikut keperluan Kementerian Pelajaran tidak sepatutnya timbul kerana setiap tahun bilangan pelajar ditetapkan.

Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) , Prof Datuk Dr Aminah Ayob, berkata UPSI dan Fakulti Pendidikan di institut pengajian tinggi awam (IPTA) akan mengadakan perbincangan setiap tahun dengan Kementerian Pelajaran untuk memutuskan bilangan calon guru bagi setiap mata pelajaran sekolah menengah sebelum membuat pengambilan pelajar ke program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan.

“Kami akan diberi unjuran pengambilan untuk setiap mata pelajaran oleh Kementerian Pelajaran walaupun kadangkala unjuran diberi kelihatan tidak munasabah dan meragukan daripada segi keperluan guru pada masa depan seperti hanya 100 hingga 150 orang guru matematik diperlukan menjelang 2013,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Menurutnya, melalui mesyuarat dengan Kementerian Pelajaran yang diaturkan Kementerian Pengajian Tinggi, UPSI hanya dibenarkan mengambil bilangan pelajar yang sangat kecil, iaitu subjek Bahasa Melayu dengan 150 calon, TESL (60), Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (70), Pendidikan Khas (90), Biologi (65), Fizik (40), Kimia (45), Matematik (100), Sains (60), Muzik (15), Kemahiran Hidup (65), Pendidikan Moral (70), Kaunseling (40), Sejarah (175), Perakaunan (35), Geografi (100) dan tiada calon untuk subjek Teknologi Maklumat IT serta Grafik dan Multimedia.



Bilangan kemasukan sebenar pelajar ke Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan pada Semester 1, Julai 2009 bagi setiap mata pelajaran pengkhususan untuk program Bahasa Melayu seramai 146 calon, TESL (58), Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (71), Pendidikan Khas (87), Biologi (71), Fizik (40), Kimia (41), Matematik (105), Sains (69), Muzik (14), Kemahiran Hidup (62), Pendidikan Moral (71), Kaunseling (43), Sejarah (173), Perakaunan (35), Geografi (101) dan tiada calon untuk Teknologi Maklumat serta Grafik dan Multimedia.

“Jumlah pengambilan ini dirasakan sangat kecil untuk memenuhi keperluan guru KPM menjelang 2013, namun kami sentiasa akur dengan arahan Kementerian Pelajaran,” katanya.

Menurutnya, kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Ahmad Puad Zarkashi bahawa jumlah graduan melebihi keperluan pendidikan adalah tidak tepat.

“Kabinet yang memutuskan bahawa latihan guru untuk sekolah rendah diambilalih Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), manakala untuk sekolah menengah dibuat oleh universiti, khususnya UPSI.

“Kami berharap Kementerian Pelajaran lebih jujur dan adil dalam melantik guru keluaran UPSI dan IPTA. Jangan pula disebabkan pemecahan kepada dua kementerian, graduan IPTA dipinggirkan,” katanya.

Menurutnya, pendirian Kementerian Pelajaran akan memberi kesan emosi serius kepada pelajar yang mengikuti pengajian pendidikan di seluruh IPTA, sekali gus melunturkan motivasi mereka yang berhasrat menjadi guru dan berkhidmat kepada anak bangsa.

UPSI kini mempunyai lebih 12,000 pelajar ijazah Sarjana Muda yang mengikuti pengajian selamat empat tahun semata-mata untuk berkhidmat sebagai guru di seluruh negara.

Mereka sudah menjayakan segala visi dan misi Kementerian Pelajaran untuk melahirkan generasi yang unggul bersama guru lepasan IPGM.

“Saya merayu kepada Kementerian Pelajaran supaya memberi peluang sama kepada guru lepasan UPSI dan IPTA kerana mereka juga berkorban dan berusaha bersungguh-sungguh menjadi guru cemerlang untuk negara.

“Kami mengharapkan kajian semula dibuat mengenai keputusan seperti dinyatakan dalam akhbar baru-baru ini,” katanya.

Sebelum ini Puad membuat kenyataan bahawa Kementerian Pelajaran terpaksa memberi keutamaan kepada graduan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) lulusan 27 IPGM di seluruh negara kerana institusi berkenaan melatih guru bagi memenuhi keperluan Kementerian Pelajaran berbanding IPTA yang kebanyakannya bertujuan memenuhi permintaan sektor swasta.

Menurutnya, dalam soal penempatan sekolah, keutamaan diberi kepada lulusan KPLI dan akan menempatkan graduan lulusan IPTA jika ada kekosongan tetapi bergantung kepada bidang pengkhususan yang diambil ketika di universiti.

Wednesday, June 23, 2010

Ciri-ciri seorang Bloggers

Salam..

Woot woot...aku bangga menjadi rakyat malaysia dan aku berbangga menjadi salah seorang bloggers..
Musim cuti sem yang bakal berakhir skjp lagi..tahniah aku ucapkan kepada anda yang berjaya mengisi masa tu dengan berfaedah sekali..terutama para bloggers..kali ni jom kita check apakah ciri-ciri seorang bloggers..ahah!Aku tak lar wat tesis ke ape..tapi cuma memerhatikan apa yang telah aku jelajah.

1. Seorang yang suke menaip..rajin wat assignment jugak!hahah..betol ker?Bahkan tangan gatal kalau tak dapat taip something..jadi drpd menggatal usha orang bek wat blog.

2. Tempat meluahkan perasaan barangkali..ada bloggers yang menceritakan kisah hidupnya sehari-hari,..baik luahan yan membina atau kutukan..hehehe..tapi ingat..bukan boley suke-suke je nak cakap apa yang boley menimbulkan sensitivitiass...

3. Bukan seorang mat remp-it atau minah remp-it barangkali..
Mungkinkah ada bloggers ciri ini boleh bagitahu..aku kompem tak sempat kowang nak wat blog kalau asik melepak dan meremp-it...jadilah mat remp-it yang menggunakan litar yang dibenarkan..sayangi diri anda!dan di jika berblog anda juga akan disayangi.percayalah!
-->bukan akaun bloggers lagik baguss..ley racing traffic tuh..!!

4. Seorang yang suker merepek..hahah..macam aku lar..apa-apa saja yang terfikir kat minda akan diluahkan dalam blog..merepek bukan sebarang 'kerepek'..haa.tengok..dah merepek tuh.huhu.
Tapi merepek benda yang berfaedah yang boley dikongsi dengan orang lain..

5. Kebanyakannya adalah seorang yang single...hehehehhhhhhhh..jadi sebelom kowg wat benda yang tak elok jom kita bercinta dengan blog.

6. Kebanyakannya akan terFollower diri sendiri mase mule-mule berblogging..tul tak??

--->post berwarna merah menunjukkan aku sedang membara..


Monday, June 21, 2010

Bookmark

Salam.

Dah lame nak semadikan hasil karya ni kat cni tuk atapan cucu cicit seterusnya..huhu..
Ramai budak-budak sekolah mak yang berminat..bookmark ni buat semasa malam amal..
Layannnn..lau nak layan lar.haha




Khat jenis nasakh..diwani dan riqa'h..

Budak pempuan minat ar yang nih..



Photo Tagged

Salam..

Aku telah di tag oleh Kroll101..sila lawat blog dy ni best..ber Up to date..kembang weyh..huhu.memandangkan tag ni agak menarik jadi aku sahut prmainan nih...senanye mule-mule tengok blog dy kat blog gempaq.Ingatkn tuan punyer bloggers ini adalah pempuan..upenye lelaki...mane taknyer..ade perkataan FAIRY...huhu...jom nengok ape ker jenis tag ni..zasss..

1. Permainan ini terbuka kepada semua peringkat umur
2. Satu gambar setiap seorang dan adelah gambar anda sendiri.
3. Gambar mestilah senyuman yang ikhlas dan lebar to the max
4. Gambar adalah berseorangan sahaja. lau nak gambar couple pon boley, tapi pastikan yang sorang lagi tu adalah saya (ahahaha) xde lah...
5. Mestilah follow tuan punye blog
6. Tag sekurang-kurangnye 4 orang bloggers comel. comel ke? ehhe~ :))
i. iefa
ii. mrs jamal
iii. gadis cahaya
iv. mukhsin

gambor edit jer aku amik pasal aku suke edit-edit gamba kat cni..Kowang pown ley jugak main edit-edit...nak pomote ckit..antara laman webnya..
I
I
I
I
I
I
I
I
I
http://www.funphotobox.com
I
I
I
I
I
selain tuh...
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
http://www.photofunia.com
I
I
I
I
I
I
I
I
I
maner aku nih..huh..
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
takder syarat nak gambar berwarna kan??..lebar tak lebar tahap max tuh?ap pon..aku ni bukan ley percaye..ahahahaha..





Sunday, June 20, 2010

Share Experience.How to Past the Driver License?


Salam..
Hye everyone .. whether you are youth .. or 'foot motor'..'remp-it'..or foot car..haha..
Actually not difficult to obtain driving licences as long as yo know what a motor or a car or a trishaw..huhu..I just want to share my experiences not along time ago while taking the test driving license..here I think when you go to tegister rotation during the test day,you don't to come too soon or be the first one..hehe..it doesn't matter if you're person who's already had skill in driving and maybe have no feeling nervous..why?
It's because the first who sign up will be near the front of the hill and didn't have time to try the clutch or anything..it's because most of cars have less power and many who use it.
So my suggestion..huhu..if you want to choose a car that we always use when studying for 10 hours of course we know a comfortable car which we ride..so it's important to remember the number plate of the car..but how do we get that car?so let's share if you know..huhu..

Tuesday, June 15, 2010

Siapa Orang Yang Paling Berpengaruh Di Dunia?

Ini khat yang aku wat..

Lihat..ini adalah pendapat orang bukan Islam tentang orang yang paling berpengaruh di dunia..iaitu..

Nabi Muhammad S.A.W..

Oleh: Michael H. Hart

Pilihan saya Muhammad untuk memimpin senarai orang-orang di dunia yang paling berpengaruh mungkin mengejutkan beberapa pembaca dan mungkin dipertanyakan oleh orang lain, tapi ia satu-satunya orang dalam sejarah yang sangat berjaya baik di peringkat agama dan secular.

(lihat..ini adalah statement nya..tang ni jelas dia adalah bukan Islam)

Dari asal-usul mudah, Muhammad mendirikan dan mengeluarkan salah satu agama besar di dunia, dan menjadi seorang pemimpin politik yang sangat berkesan. Hari ini, tiga belas abad setelah kematiannya, pengaruhnya masih kuat dan menyebar luas.


Majoriti orang-orang dalam buku ini mempunyai kelebihan yang lahir dan dibesarkan di pusat-pusat peradaban, sangat berbudaya atau bangsa politik sangat penting. Muhammad, bagaimanapun, lahir pada tahun 570, di kota Makkah, di Saudi Selatan, pada waktu itu daerah terbelakang di dunia, jauh dari pusat perdagangan, seni, dan belajar. Yatim piatu pada usia enam, ia dibesarkan dalam lingkungan yang sederhana. tradisi Islam mengatakan bahawa dia buta huruf. kedudukan ekonomi membaik ketika, pada usia 25, beliau berkahwin dengan seorang janda kaya. Namun, saat ia mendekati empat puluh, ada sedikit penunjuk luar bahawa ia adalah orang yang luar biasa.

Kebanyakan orang Arab pada waktu itu adalah orang-orang yang kafir, yang percaya pada banyak tuhan. Ada, Namun, di Mekah, sebilangan kecil orang Yahudi dan Kristian, melainkan dari mereka tidak diragukan lagi bahawa Muhammad pertama mempelajari satu, Allah Maha Kuasa yang memerintah seluruh alam semesta. Ketika ia berumur empat puluh tahun, Muhammad menjadi yakin bahawa ini satu Allah yang benar (Allah) adalah berbicara padanya, dan telah memilihnya untuk menyebarkan iman yang benar.

Selama tiga tahun, Muhammad berkhutbah hanya untuk teman-teman dekat dan rakan. Lalu, sekitar 613, ia mulai berbicara di depan umum. Saat ia perlahan-lahan mendapatkan menukar, penguasa Mekah datang menganggapnya gangguan berbahaya. Pada 622, takut untuk keselamatannya, Muhammad melarikan diri ke Madinah (sebuah bandar sekitar 200 kilometer di utara Mekah), di mana dia telah ditawarkan kedudukan kuasa politik yang besar.

Penerbangan ini, disebut Hijrah, adalah titik balik kehidupan Nabi. Di Mekah, ia memiliki beberapa pengikut. Di Madinah, ia lebih banyak, dan ia akan diperolehi pengaruh yang membuatnya diktator virtual. Selama beberapa tahun berikutnya, sementara Muhammad s berikut ini tumbuh pesat, beberapa pertempuran itu berlaku antara Madinah dan Mekah. Ini berakhir di 630 dengan kemenangan Muhammad kembali ke Mekah sebagai pemenang. Dua tahun yang tersisa dan satu-setengah dari hidupnya menyaksikan penukaran yang cepat dari suku-suku Arab kepada agama baru. Ketika Muhammad wafat, tahun 632, ia adalah penguasa yang berkesan dari seluruh Arab selatan.

Para suku Arab Badwi mempunyai reputasi sebagai askar ganas. Tapi jumlah mereka masih kecil dan diganggu oleh perpecahan dan perang internecine, mereka telah tidak sesuai untuk pasukan yang lebih besar dari kerajaan di daerah pertanian menetap di utara. Namun, disatukan oleh Muhammad untuk pertama kalinya dalam sejarah, dan terinspirasi oleh kepercayaan kuat mereka dalam satu Allah yang benar, ini tentera Arab kecil sekarang memulakan pada salah satu siri yang paling mengagumkan dari pembukaan dalam sejarah manusia. Ke timur laut Arab meletakkan Empayar Parsi Neo-besar Sassanids; ke barat laut tergeletak Byzantine atau Empayar Rom Timur, berpusat di Konstantinopel. Numerik, orang-orang Arab tidak cocok bagi lawan-lawan mereka. Di medan perang, walaupun, orang-orang Arab diilhami cepat menawan semua Mesopotamia, Syria, dan Palestin. Dengan 642, Mesir telah dirampas dari Empayar Byzantine, sedangkan tentera Parsi telah hancur pada pertempuran Qadisiya kunci di 637, dan Nehavend di 642.

Tetapi bahkan penaklukan besar ini-yang dilakukan di bawah kepimpinan teman dekat Muhammad dan pengganti langsung, Abu Bakar dan 'Umar bin Al-Khattab-itu tidak menandakan akhir dari kemajuan Arab. Pada 711, pasukan Arab telah menyapu sepenuhnya di Afrika Utara ke Lautan Atlantik sana mereka berbelok ke utara dan menyeberangi Selat Gibraltar, kewalahan kerajaan Visigoth di Sepanyol.

Untuk sementara, itu harus tampak bahawa umat Islam akan mengalahkan semua Kristian Eropah. Namun, di 732, pada Pertempuran terkenal dari Tours, tentera Islam, yang maju ke tengah Perancis, itu akhirnya dikalahkan oleh kaum Frank. Namun demikian, dalam satu abad pertempuran sedikit, ini suku Badui, diilhami oleh sabda Nabi, telah mengukir sebuah kerajaan yang membentang dari perbatasan India ke Lautan Atlantik-kerajaan terbesar yang dunia belum kelihatan. Dan penukaran di mana-mana bahawa tentera menawan, besar-besaran kepada iman, baru akhirnya diikuti.

Sekarang, tidak semua pembukaan terbukti kekal. Bangsa Parsi, meskipun mereka tetap setia dengan agama Nabi, sejak kembali kemerdekaan mereka dari orang-orang Arab. Dan di Sepanyol, yang lebih dari tujuh abad perang 5 akhirnya menghasilkan orang-orang Kristian merebut kembali seluruh semenanjung. Namun, Mesopotamia dan Mesir, dua peradaban kuno membuai, tetap Arab, sebagaimana turun pantai Afrika Utara. Agama baru, tentu saja, terus menyebar, pada abad intervensi, jauh melampaui batas pembukaan Islam yang sebenar. Saat ini memiliki puluhan juta pengikut di Afrika dan Asia Tengah dan bahkan lebih di Pakistan dan India utara, dan di Indonesia. Di Indonesia, agama baru telah menjadi faktor penyatu. Di anak benua India, bagaimanapun, konflik antara Islam dan Hindu masih merupakan kendala utama untuk persatuan.

Bagaimana, kemudian, adalah salah satu untuk mengadar kesan keseluruhan dari Muhammad tentang sejarah manusia? Seperti semua agama, Islam exerts pengaruh besar dalam kehidupan pengikutnya. Ini adalah alasan inilah para pengasas agama-agama besar di dunia para tokoh menonjol dalam buku ini. Karena ada sekitar dua kali lebih banyak orang Kristian seperti orang Islam di dunia, awalnya mungkin aneh bahawa Muhammad telah menduduki ranking utama lebih tinggi daripada Yesus. Ada dua sebab utama keputusan itu. Pertama, Muhammad memainkan peranan jauh lebih penting dalam pembangunan Islam daripada Yesus lakukan dalam pembangunan agama Kristian. Meskipun Yesus bertanggung jawab atas Peraturan etika dan moral utama Kristian (setakat ini berbeza dari Yahudi), St Paulus pengembang utama teologi Kristian, dai utama, dan penulis sebahagian besar Perjanjian Baru.

Muhammad, bagaimanapun, bertanggung jawab untuk kedua teologi Islam dan prinsip-prinsip utama etika dan moral. Selain itu, ia memainkan peranan kunci dalam dakwah agama baru, dan dalam membentuk amalan-amalan agama Islam. Selain itu, ia adalah penulis kitab suci Islam, Al-Quran, koleksi tertentu wawasan Muhammad bahawa ia percaya telah diwahyukan kepadanya oleh Allah. Sebahagian besar ujaran disalin lebih atau kurang setia selama hidup Muhammad dan dikumpulkan bersama-sama dalam bentuk otoritatif tidak lama selepas kematiannya. Al-Quran Oleh kerana itu, berhampiran merupakan idea-idea Muhammad dan ajaran dan untuk sebahagian besar kata-kata persisnya. Tidak kompilasi terperinci, misalnya dari ajaran Kristus telah selamat. Kerana Quran sekurang-kurangnya sama pentingnya bagi umat Islam sebagai Alkitab adalah orang Kristian, pengaruh Muhammad dengan perantaraan Al-Quran telah besar Besar kemungkinan pengaruh relatif dari Muhammad tentang Islam telah lebih besar daripada kombinasi pengaruh Isa Kristus dan St Paulus pada Kristian. Pada peringkat murni keagamaan, maka, nampaknya mungkin bahawa Muhammad telah berpengaruh dalam sejarah manusia sebagai Yesus.

Seterusnya, Muhammad (seperti Yesus) adalah seorang sekular serta pemimpin agama.Bahkan, sebagai kekuatan pendorong di belakang penaklukan Arab, dia mungkin kedudukan sebagai pemimpin politik yang paling berpengaruh sepanjang masa.

Dari banyak peristiwa sejarah penting, boleh dikatakan bahawa mereka tak dapat dielakkan dan akan berlaku bahkan tanpa pemimpin politik tertentu yang menuntun mereka. Contohnya, koloni-koloni Amerika Selatan mungkin akan memenangi kemerdekaan mereka dari Sepanyol bahkan jika Simon Bolivar tak pernah tinggal. Tapi ini tidak boleh dikatakan dari pembukaan Arab. Tidak ada yang serupa terjadi sebelum Muhammad, dan tidak ada sebab untuk percaya bahawa pembukaan akan telah tercapai tanpa dia. Sebanding hanya penaklukan dalam sejarah manusia adalah orang-orang dari bangsa Mongol di abad ketiga belas, yang terutama disebabkan oleh pengaruh Genghis Khan. Penaklukan ini, Namun, meski lebih luas berbanding orang Arab, tidak membuktikan kekal, dan hari ini hanya daerah yang diduduki oleh bangsa Mongol adalah mereka yang mereka pegang sebelum saat Genghis Khan.

Hal ini jauh berbeza dengan pembukaan Arab. Dari Iraq ke Maghribi, terbentang rantai ada seluruh bangsa Arab bersatu bukan hanya oleh iman mereka dalam Islam, tetapi juga oleh bahasa Arab mereka, sejarah, dan budaya. Sentralitas-Quran dalam agama Islam dan fakta bahawa itu ditulis dalam bahasa Arab mungkin dicegah Bahasa Arab dari putus ke dialek yang saling difahami, yang jika tidak mungkin telah terjadi di tiga belas abad intervensi. Perbezaan dan perpecahan antara negara-negara Arab ada, tentu saja, dan mereka cukup besar, namun sebahagian perpecahan tidak boleh membutakan kita terhadap unsur-unsur penting dari kesatuan yang terus ada. Misalnya, baik Iran maupun Indonesia, baik negara pengeluar minyak dan baik dalam agama Islam, yang tergabung dalam sekatan minyak pada musim sejuk tahun 1973-1974. Bukan suatu kebetulan bahawa semua negara-negara Arab,dan hanya negara-negara arab menyertai dalam sekatan.

Ini adalah kombinasi yang tak tertandingi pengaruh sekular dan keagamaan yang saya rasa memberikan hak Muhammad dianggap sebagai tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah manusia.

note Juma:--Mungkin baru sebanyak ini yang dia kaji tentang Nabi Muhammad..cammana pula dgn kita..kita pikirlah sendiri.. Menggodek-godek dan terjumpa artikel ini...apa yang dikatakan olehnya tidak semua kita harus ambil tetapi perlu untuk kita berfikir dan renungkan!

Jangan lihat dengan siapa yang berkata tetapi melihat dengan apa yang dikatakannya..

Monday, June 14, 2010

Menjaja Es Blended

Salam..

Huhu..agak lamer jugak tak post something..dlm seminggu gak..aku layan bola lar...bebola ikan..bebola ayam..tu ar bola-bolaku..kompem satu dunia sumer ngah layan bola nih..sesambil tuh jom minum es blended..hahah..minggu ni suke-suke menceburkan diri dlm perniagaan yg tak berapa nak besar tapi masyuk lar jugak..best jugak memblender ais-ais ni..sasarannya adalah pelajar kelas tambahan kat sekolah integrasi..haa..pagi-pagi mak abah da tulun angkat ais satu plastik..cuti-cuti ni pown ade kelas lar dak-dak nih..daripada tak buat ape-ape kat umah kan..

Bebudak-budak nih rajin betul datang kelas tambahan semenjak aku jual ais blended..hahah..hari first budak-budak wat bodo jer
lalu depan aku..tapi biler aku picit jer punat blender,brrd..!!brrd...!!
Amik kau..sumer berpusu-pusu..mende tuh kak?mende tuh kak?haaaa..........inilah ais blended!!!mai-mai beli!!!

Harganya aku letak tak nak lar cam standard.seringgit setengah jer..lau kat tempat lain sampai 3rnggit..senakkk lar lau dak-dak tuh nak beli kan..bapak arrrr...

Dik!cni rase..akak wat yg terbaikk punyer..heheh..minggu ni jer akak jual..pasni tahun depan pulak lar yer..insyaAllah lau bubuk es blended dari indon ke mari lagi..

Actually..mang perniagaan nih menguntungkan kalau wat secara istiqamah..mau jer kalau tiap hari jual sebulan mau sama gaji ngn akauntan..hakhak..

Gambar-gambar nya tak sempat lagi nak download..surf kat umah nenek nih..couwcincouwblended!

Saturday, June 5, 2010

Comelnyer dia macam saya

Salam..

Haha..eh..gelak pulak.takde lar..tajuk entry yang perasan punyer..haha..lagpown aku mang chomel..heheh..makin ramai wanita yang mengenakan tudung sekarang dan nampak sopan sgt..ye la..mungkin kalau kita jalan kat kota-kota..kampung-kampung..ramai anak dara atau wanita yang sudah mengenakan tudung wlaupun masih berjinak-jinak..semuanya kene perlahan-lahan dan berterusan..kadang mungkin ada yang terlalu mengikut trend tapi takpelah..kurang-kurangnya ada jalan tuk menuju ke arah itu..hidayah kan boley datang kepada kita dgn izinNya.cewah..yopo je aku..aku yg pempuan ni pun suke sgt tengok dorang ni yg pakai tudung..nmpak comel banget..mlaupun ada yg tak sesopan penampilan..tapi kene tunjuk kita jugak respect dy spy jgn cepat mengukum n mungkin kita juga akan drespect.Manusia mana yg tak lari dari dosa walau sebesar zarah.Tapi lau dok wat tak insaf-insaf tak kene gak.Huhu.cam bagus erk yg bercakap nih.

Hopefully all the women in the world will show their ornaments only to the husband to be met in heaven
Lau salah grammer tulun betulkan..hahaha.

Inilah wanita itu..comelnyer dia macam saya..hekhek...



Aku suke nengok muke dy..lau salu tengok mst muke aku jd cam dy gak kn?

Manis-manis..

Agak mendakdak lew plak..tapi tetap cantik..makeup tuh.

Favourite look..

Alam bunian sudah..harap - harap alam nyata pown sama.Nora mang cute!




Friday, June 4, 2010

Apa Ada Pada Nama Anda

Salam..

Nampaknya sekarang sibuk orang musim perkahwinan..aku pown tak kurang sibuknya menyibuk di majlis-majlis perkahwinan..heheh..aku tulun-tulun jgak taw..cedok-cedok nasik tuk tetamu..nak tulun kupas bawang skrg da main katering jer.heheh...boley berkenalan ngn mak-mak mertua.hahah..mana lar tau kot..kuang-kuang..Mak kate kalau liat nak pegi kenduri nati takder sape nak datang kenduri..

Bila dah besar-besar ni lar baru nak ikut..kecik-kecik dulu wat dek je..duk umah tengok kartun lagi best..mak balik jer berebut sumi ngn gula-gula..huhu..
Kejap-kejap..senanye takder lar cerita pasal kahwin..hehe..tapi adatnye orang berkahwin akan bakal mempunyai anak dengan izinNya..nak share kat akak-akak abang-abang yang bakal menjadi ibu bapa boley memilih nama anak-anak ana yang sedap-sedap dilaman nih..KLIK ini..

Senanya nak promote kat kowang makna tersirat disebalik nama aku jugak..huhu..dalam arabnya Maziatul Uzzma dan maksudnya adalah 'Keuntungan Besar'..berat nama tuh untuk dipikul..tapi akan aku cuba memberi ycng baik hendaknya walaupun tak seBesar
orangyer..hekhek..anda juga boley cuba carik makna tersirat ini kat link yang aku wat KLIK tadi.
Sekadar suka-suka..tiada kaitan yang telah mati tetapi ada kaitan denganku yang masih perlu meneruskan hidup..Cikit-cikit lar..insyaAllah boley ade jugak ciri-ciri ni dalam diri aku.hekhek

MAZIATUL UZZMA
MMesra
AAmanah
ZZingy
IIkhlas
AAlim
TTulus
UUntung
LLemah-lembut
UUlung
ZZingy
ZZingy
MMenawan
AAbadi
Apa ada pada nama?



Thursday, June 3, 2010

Nak Ais krim!!




Anda suke aiskrim tak..kite suke banget..nak tau tak..


1.Diperlukan sekitar 50 jilatan untuk menjilat jauh satu sudu aiskrim

2.Vanilla, coklat, kemiri, mentega, strawberry, dan cip mint chocolate adalah rasa ais krim yang paling popular!

3.sirap Chocolate adalah ais krim yang paling popular topping!

4.Fun Fakta tentang Ice Cream's Biggest

Aiss krim terbesar di dunia berat £ 12.096.
Ini dilakukan oleh kapal Ice Cream Syarikat untuk merayakan Ulang Tahun 70 mereka pada 25 Mei 2004.
Sendok es krim terbesar piramid terbuat dari sudu dan berat 3.894 £ 1.005.
Kapal Ice Cream .

5. Air merupakan unsur paling penting dalam ais krim kerana diperlukan untuk mengelakkan ais krim lembut.

6.Orang pertama untuk menghasilkan ais krim dalam skala besar adalah Yakub Fussell Baltimore, Maryland.

7.Nero Maharaja Empayar Rom memerintahkan hamba ke pegunungan untuk mengumpulkan salji dan ais untuk membuat ais krim rasa selama abad pertama.(kempunan..kite kempunan jugak..lame tak wat ais krim malaysia..)


8.. Dua belas galon susu yang diperlukan untuk membuat 1 galon ais krim.

9.Sekitar 13% dari laki-laki dan 8% wanita akan mengakui menjilat mangkuk bersih setelah makan ais krim.



10.Ais krim terbesar adalah 12kaki tinggi! Yang dibuat dengan 4667 galon ais krim di California pada tahun 1985.

Yang lebih baik untuk kita ketika cuaca panas - kopi atau ais krim? Jika jawapan anda adalah kopi anda benar. Apabila anda minum kopi pada hari musim panas anda akan berpeluh. Setelah anda berpeluh suhu badan anda akan sejuk.Tapi kite suke mkn eskem mase panas...hehehe..slurp!