..

Jom Tengok Sini.. ;)

Followers

Monday, May 24, 2010

Orang jahat vs orang baik


Salam..
Actually nak kongsi satu citer yg aku bawu tengok tem last2 minute..cerita omputeh..mase aku tuka2 channel kat tb tuh tibe2 ade citer yg agak menarik perhatian aku..

Seorang lelaki yg aku namakan Owen(xigt name watak dy dlm citer tuh.huhu),mase aku tengok tuh dy sedang berlari2 cam menuju satu misi penting,sambil tu ade prolog dy ckp dalam hati camni.
"Aku kene laju dan tak boley biarkan Michel mencabut nyawa orang yg tak bersalah.tapi aku tak dapat berlari sepantas seperti semasa aku jadi sorang pencuri dahulu.Sebab tu la aku termengah-mengah lari camni."
Akhirnya smpai lar si Owen didepan umah Michel dan mengetuk2 pintu meminta Michel memberhentikan perbuatannya yg ingin melancarkan bom dan juga misinya untuk menyelamatkan oang ramai tuh..
Tapi Michel tidak menyaut dan kedengaran bunyi2 welding yg membuatkan Owen makin cemas kalau-kalau Michel sedang memulakan pelancaran bom.Akhirnya dy mengetuk dan menolak sekuat hati pintu umah Michel dan menjerit berkata,
"STOP!!tolong berhenti Michel..awak xboley buat kerja gila macam ini.Bukan semua orang diluar sana itu jahat seperti saya!"
Michel yang sedang memegang welding dan terdapat sebuah alat seperti pelancaran bom memandang Owen dengan penuh kehairanan.
"Kenapa dengan awak ni?ini adalah roket kepunyaan saya supaya saya dapat pergi dari dunia kejahatan ini.Dan awak menganggap sy seperti orang jahat?."
Owen terkedu dan dy berkata"Sy tiada jawapan untuk soalan awak"
Pada masa itu juga Michel memandang Owen dengan penuh kehairanan pula dan berkata,
"Hey..awak datang ke sini dimana sy akan melancarkan bom.Awak sanggup menghalang sy daripada melancarkan bom ini demi menyelamatkan orang ramai diluar sana.Awak seorang yang baik!.Ya..awak memang baik.Ini bermakna memang betul bahawa bukan semua orang jahat itu akan jahat selama-lamanya!."
Michel memeluk Owen dengan seribu makna..dan endingnyer Michel tak jadi membawa dirinya ke angkasa semata-mata untuk menjauhkan dirinya dari orang jahat manakala Owen pula berubah menjadi baik untuk selamanya.

Dah abis bace citer ni?
Senanya aku nak mintak pandangan kowg coz tak engok citer ni dari mule.Cam best je.Boley mari same2 kita cari jawapan dalam cerita ni?

1.Adakah Owen tidak pernah keluar daripada rumahnya?
2.Bagaimana Mihel boley berubah jadi baik?
3.Apakah tajuk yang sesuai dgn dari cerita ini?

Okey lar,3 soalan je yg aku nak mintak pendapat kamu semua..
Pengajaran secara umum yg aku dapat walaupun tgok disaat-saat akhir adalah 'Bukan semua orang jahat itu jahat selamanya dan bukan semua orang baik itu akan baik' selamanya.
Sana Sini Seni..wah..tibe2.

No comments: