..

Jom Tengok Sini.. ;)

Followers

Tuesday, June 15, 2010

Siapa Orang Yang Paling Berpengaruh Di Dunia?

Ini khat yang aku wat..

Lihat..ini adalah pendapat orang bukan Islam tentang orang yang paling berpengaruh di dunia..iaitu..

Nabi Muhammad S.A.W..

Oleh: Michael H. Hart

Pilihan saya Muhammad untuk memimpin senarai orang-orang di dunia yang paling berpengaruh mungkin mengejutkan beberapa pembaca dan mungkin dipertanyakan oleh orang lain, tapi ia satu-satunya orang dalam sejarah yang sangat berjaya baik di peringkat agama dan secular.

(lihat..ini adalah statement nya..tang ni jelas dia adalah bukan Islam)

Dari asal-usul mudah, Muhammad mendirikan dan mengeluarkan salah satu agama besar di dunia, dan menjadi seorang pemimpin politik yang sangat berkesan. Hari ini, tiga belas abad setelah kematiannya, pengaruhnya masih kuat dan menyebar luas.


Majoriti orang-orang dalam buku ini mempunyai kelebihan yang lahir dan dibesarkan di pusat-pusat peradaban, sangat berbudaya atau bangsa politik sangat penting. Muhammad, bagaimanapun, lahir pada tahun 570, di kota Makkah, di Saudi Selatan, pada waktu itu daerah terbelakang di dunia, jauh dari pusat perdagangan, seni, dan belajar. Yatim piatu pada usia enam, ia dibesarkan dalam lingkungan yang sederhana. tradisi Islam mengatakan bahawa dia buta huruf. kedudukan ekonomi membaik ketika, pada usia 25, beliau berkahwin dengan seorang janda kaya. Namun, saat ia mendekati empat puluh, ada sedikit penunjuk luar bahawa ia adalah orang yang luar biasa.

Kebanyakan orang Arab pada waktu itu adalah orang-orang yang kafir, yang percaya pada banyak tuhan. Ada, Namun, di Mekah, sebilangan kecil orang Yahudi dan Kristian, melainkan dari mereka tidak diragukan lagi bahawa Muhammad pertama mempelajari satu, Allah Maha Kuasa yang memerintah seluruh alam semesta. Ketika ia berumur empat puluh tahun, Muhammad menjadi yakin bahawa ini satu Allah yang benar (Allah) adalah berbicara padanya, dan telah memilihnya untuk menyebarkan iman yang benar.

Selama tiga tahun, Muhammad berkhutbah hanya untuk teman-teman dekat dan rakan. Lalu, sekitar 613, ia mulai berbicara di depan umum. Saat ia perlahan-lahan mendapatkan menukar, penguasa Mekah datang menganggapnya gangguan berbahaya. Pada 622, takut untuk keselamatannya, Muhammad melarikan diri ke Madinah (sebuah bandar sekitar 200 kilometer di utara Mekah), di mana dia telah ditawarkan kedudukan kuasa politik yang besar.

Penerbangan ini, disebut Hijrah, adalah titik balik kehidupan Nabi. Di Mekah, ia memiliki beberapa pengikut. Di Madinah, ia lebih banyak, dan ia akan diperolehi pengaruh yang membuatnya diktator virtual. Selama beberapa tahun berikutnya, sementara Muhammad s berikut ini tumbuh pesat, beberapa pertempuran itu berlaku antara Madinah dan Mekah. Ini berakhir di 630 dengan kemenangan Muhammad kembali ke Mekah sebagai pemenang. Dua tahun yang tersisa dan satu-setengah dari hidupnya menyaksikan penukaran yang cepat dari suku-suku Arab kepada agama baru. Ketika Muhammad wafat, tahun 632, ia adalah penguasa yang berkesan dari seluruh Arab selatan.

Para suku Arab Badwi mempunyai reputasi sebagai askar ganas. Tapi jumlah mereka masih kecil dan diganggu oleh perpecahan dan perang internecine, mereka telah tidak sesuai untuk pasukan yang lebih besar dari kerajaan di daerah pertanian menetap di utara. Namun, disatukan oleh Muhammad untuk pertama kalinya dalam sejarah, dan terinspirasi oleh kepercayaan kuat mereka dalam satu Allah yang benar, ini tentera Arab kecil sekarang memulakan pada salah satu siri yang paling mengagumkan dari pembukaan dalam sejarah manusia. Ke timur laut Arab meletakkan Empayar Parsi Neo-besar Sassanids; ke barat laut tergeletak Byzantine atau Empayar Rom Timur, berpusat di Konstantinopel. Numerik, orang-orang Arab tidak cocok bagi lawan-lawan mereka. Di medan perang, walaupun, orang-orang Arab diilhami cepat menawan semua Mesopotamia, Syria, dan Palestin. Dengan 642, Mesir telah dirampas dari Empayar Byzantine, sedangkan tentera Parsi telah hancur pada pertempuran Qadisiya kunci di 637, dan Nehavend di 642.

Tetapi bahkan penaklukan besar ini-yang dilakukan di bawah kepimpinan teman dekat Muhammad dan pengganti langsung, Abu Bakar dan 'Umar bin Al-Khattab-itu tidak menandakan akhir dari kemajuan Arab. Pada 711, pasukan Arab telah menyapu sepenuhnya di Afrika Utara ke Lautan Atlantik sana mereka berbelok ke utara dan menyeberangi Selat Gibraltar, kewalahan kerajaan Visigoth di Sepanyol.

Untuk sementara, itu harus tampak bahawa umat Islam akan mengalahkan semua Kristian Eropah. Namun, di 732, pada Pertempuran terkenal dari Tours, tentera Islam, yang maju ke tengah Perancis, itu akhirnya dikalahkan oleh kaum Frank. Namun demikian, dalam satu abad pertempuran sedikit, ini suku Badui, diilhami oleh sabda Nabi, telah mengukir sebuah kerajaan yang membentang dari perbatasan India ke Lautan Atlantik-kerajaan terbesar yang dunia belum kelihatan. Dan penukaran di mana-mana bahawa tentera menawan, besar-besaran kepada iman, baru akhirnya diikuti.

Sekarang, tidak semua pembukaan terbukti kekal. Bangsa Parsi, meskipun mereka tetap setia dengan agama Nabi, sejak kembali kemerdekaan mereka dari orang-orang Arab. Dan di Sepanyol, yang lebih dari tujuh abad perang 5 akhirnya menghasilkan orang-orang Kristian merebut kembali seluruh semenanjung. Namun, Mesopotamia dan Mesir, dua peradaban kuno membuai, tetap Arab, sebagaimana turun pantai Afrika Utara. Agama baru, tentu saja, terus menyebar, pada abad intervensi, jauh melampaui batas pembukaan Islam yang sebenar. Saat ini memiliki puluhan juta pengikut di Afrika dan Asia Tengah dan bahkan lebih di Pakistan dan India utara, dan di Indonesia. Di Indonesia, agama baru telah menjadi faktor penyatu. Di anak benua India, bagaimanapun, konflik antara Islam dan Hindu masih merupakan kendala utama untuk persatuan.

Bagaimana, kemudian, adalah salah satu untuk mengadar kesan keseluruhan dari Muhammad tentang sejarah manusia? Seperti semua agama, Islam exerts pengaruh besar dalam kehidupan pengikutnya. Ini adalah alasan inilah para pengasas agama-agama besar di dunia para tokoh menonjol dalam buku ini. Karena ada sekitar dua kali lebih banyak orang Kristian seperti orang Islam di dunia, awalnya mungkin aneh bahawa Muhammad telah menduduki ranking utama lebih tinggi daripada Yesus. Ada dua sebab utama keputusan itu. Pertama, Muhammad memainkan peranan jauh lebih penting dalam pembangunan Islam daripada Yesus lakukan dalam pembangunan agama Kristian. Meskipun Yesus bertanggung jawab atas Peraturan etika dan moral utama Kristian (setakat ini berbeza dari Yahudi), St Paulus pengembang utama teologi Kristian, dai utama, dan penulis sebahagian besar Perjanjian Baru.

Muhammad, bagaimanapun, bertanggung jawab untuk kedua teologi Islam dan prinsip-prinsip utama etika dan moral. Selain itu, ia memainkan peranan kunci dalam dakwah agama baru, dan dalam membentuk amalan-amalan agama Islam. Selain itu, ia adalah penulis kitab suci Islam, Al-Quran, koleksi tertentu wawasan Muhammad bahawa ia percaya telah diwahyukan kepadanya oleh Allah. Sebahagian besar ujaran disalin lebih atau kurang setia selama hidup Muhammad dan dikumpulkan bersama-sama dalam bentuk otoritatif tidak lama selepas kematiannya. Al-Quran Oleh kerana itu, berhampiran merupakan idea-idea Muhammad dan ajaran dan untuk sebahagian besar kata-kata persisnya. Tidak kompilasi terperinci, misalnya dari ajaran Kristus telah selamat. Kerana Quran sekurang-kurangnya sama pentingnya bagi umat Islam sebagai Alkitab adalah orang Kristian, pengaruh Muhammad dengan perantaraan Al-Quran telah besar Besar kemungkinan pengaruh relatif dari Muhammad tentang Islam telah lebih besar daripada kombinasi pengaruh Isa Kristus dan St Paulus pada Kristian. Pada peringkat murni keagamaan, maka, nampaknya mungkin bahawa Muhammad telah berpengaruh dalam sejarah manusia sebagai Yesus.

Seterusnya, Muhammad (seperti Yesus) adalah seorang sekular serta pemimpin agama.Bahkan, sebagai kekuatan pendorong di belakang penaklukan Arab, dia mungkin kedudukan sebagai pemimpin politik yang paling berpengaruh sepanjang masa.

Dari banyak peristiwa sejarah penting, boleh dikatakan bahawa mereka tak dapat dielakkan dan akan berlaku bahkan tanpa pemimpin politik tertentu yang menuntun mereka. Contohnya, koloni-koloni Amerika Selatan mungkin akan memenangi kemerdekaan mereka dari Sepanyol bahkan jika Simon Bolivar tak pernah tinggal. Tapi ini tidak boleh dikatakan dari pembukaan Arab. Tidak ada yang serupa terjadi sebelum Muhammad, dan tidak ada sebab untuk percaya bahawa pembukaan akan telah tercapai tanpa dia. Sebanding hanya penaklukan dalam sejarah manusia adalah orang-orang dari bangsa Mongol di abad ketiga belas, yang terutama disebabkan oleh pengaruh Genghis Khan. Penaklukan ini, Namun, meski lebih luas berbanding orang Arab, tidak membuktikan kekal, dan hari ini hanya daerah yang diduduki oleh bangsa Mongol adalah mereka yang mereka pegang sebelum saat Genghis Khan.

Hal ini jauh berbeza dengan pembukaan Arab. Dari Iraq ke Maghribi, terbentang rantai ada seluruh bangsa Arab bersatu bukan hanya oleh iman mereka dalam Islam, tetapi juga oleh bahasa Arab mereka, sejarah, dan budaya. Sentralitas-Quran dalam agama Islam dan fakta bahawa itu ditulis dalam bahasa Arab mungkin dicegah Bahasa Arab dari putus ke dialek yang saling difahami, yang jika tidak mungkin telah terjadi di tiga belas abad intervensi. Perbezaan dan perpecahan antara negara-negara Arab ada, tentu saja, dan mereka cukup besar, namun sebahagian perpecahan tidak boleh membutakan kita terhadap unsur-unsur penting dari kesatuan yang terus ada. Misalnya, baik Iran maupun Indonesia, baik negara pengeluar minyak dan baik dalam agama Islam, yang tergabung dalam sekatan minyak pada musim sejuk tahun 1973-1974. Bukan suatu kebetulan bahawa semua negara-negara Arab,dan hanya negara-negara arab menyertai dalam sekatan.

Ini adalah kombinasi yang tak tertandingi pengaruh sekular dan keagamaan yang saya rasa memberikan hak Muhammad dianggap sebagai tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah manusia.

note Juma:--Mungkin baru sebanyak ini yang dia kaji tentang Nabi Muhammad..cammana pula dgn kita..kita pikirlah sendiri.. Menggodek-godek dan terjumpa artikel ini...apa yang dikatakan olehnya tidak semua kita harus ambil tetapi perlu untuk kita berfikir dan renungkan!

Jangan lihat dengan siapa yang berkata tetapi melihat dengan apa yang dikatakannya..

2 comments:

Tan Sri Dato' Dr.Khairul™ said...

mmg betulll..Nabi Muhammad S.A.W adalah org paling terbaek dan mulia di dunia dan sisi Allah.... nice post :)

juma said...

yup..thanks kroll!